زمان مطالعه: 7 دقیقه
5/5 - (1 امتیاز)

شاید تا حالا اسم فروشگاه ساز را شنیده باشید. امروز در نوینو پی میخواهیم بدانیم که اصلا فروشگاه ساز چیست و چه کاربرد هایی دارد. و چگونه میتوانیم بهترین فروشگاه ساز رایگان را پیدا کنیم؟ پس با ما همراه باشید تا در مورد روند کار آن ها با هم بیشتر بیاموزیم.

امروزه و با گسترش فناوری های دیجیتال به سمت آنلاین شدن کسب و کار ها در حرکت هستیم. به طوری که بازار های فروش اینترنتی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند. امروزه فرهنگ خرید اینترنتی در کشور ما به خوبی جا افتاده است. همین سبب می شود تا کسب و کار برای اینکه از رقبا جا نمانند با سرعت بالا به دنبال راهی برای فروش آنلاین هستند.

راه های بسیار زیادی برای آنلاین شدن کسب و کار ها یا فروشگاه ها مانند طراحی سایت یا اپلیکیشن اندرویدی و .. وجود دارد. که یکی از راحت ترین و آسان ترین راه ها استفاده از یک فروشگاه ساز حرفه ای است. برخی از این ارائه دهندگان خدمات به عنوان فروشگاه ساز رایگان شناخته می شوند و برخی هم هزینه ای را در قبال خدمات دریافت می کنند. در ادامه به چیستی و معرفی بهترین فروشگاه ساز های رایگان خواهیم پرداخت.

فروشگاه ساز چیست؟

فروشگاه ساز حرفه ای یک نرم‌افزار یا یک پلتفرم آنلاین است که به کسب و کارها و فرد‌ ها امکان می‌دهد تا به سادگی و بدون نیاز به دانش فنی خاصی یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنند. این نوع سیستم‌ها ابزارهایی را فراهم می‌کنند که به کاربران را قادر می سازد تا محصولات خود را آنلاین به فروش برسانند. هم چنین کمک می کنند تا پرداخت‌های آنلاین داشته باشند و سفارشات و ارتباط با مشتریان را انجام دهند.

این سیستم‌ها اغلب دارای ویژگی‌ها و ابزارهای متنوعی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان قابلیت اتصال به درگاه‌ پرداخت برای انجام تراکنش‌های امن و آسان برای مشتریان اشاره کرد.

فروشگاه سازها می‌توانند به صورت متنوعی از رایگان یا با اشتراک ماهیانه/سالیانه و حتی به صورت نرم‌افزارهای قابل نصب بر روی سرورهای شخصی عرضه شوند. انتخاب مناسبی بر اساس نوع کسب و کار و نیازهای آن راه‌اندازی و مدیریت یک فروشگاه آنلاین را آسان‌تر می‌کند.

انواع فروشگاه ساز

طبق بررسی های ما در اینترنت فروشگاه ساز ها به سه نوع وابسته، مستقل و مارکت پلیس ها تقسیم می شوند. کسب و کار ها با توجه به شرایط و بودجه مورد نظر میتوانند یکی از انواع آن را برگزینند. شرایط و نحوه عملکرد این سه نوع با هم کمی تفاوت دارد که در برخی مراحل کار سخت و در برخی نیز بسیار آسان است. البته نباید آن ها را با مارکت پلیس ها اشتباه گرفت لذا لازمه ی حضور در مارکت پلیس هایی مانن با سلام و ترب داشتن یک سایت است.

فروشگاه ساز های مستقل

این نوع سیستم ها همان سایت هایی هستند که به صورت خودکار فقط با چند کلیک و بدون کد نویسی یک فروشگاه آنلاین می سازند. عملکرد این سیستم ها به این صورت است که از قبل قالب های آماده و سایت های آماده ای را طراحی میکنند و فقط با انتخاب عنوان و نام فروشگاه به صورت خودکار یک فروشگاه اینترنتی ساخته می شود.

سپس با در اختیار قرار دادن پنل مدیریت به کاربران امکان ویرایش و شخصی سازی سایت را می دهند. همچینن  کاربران از طبق آموزش ها می توانند محصولات خود را با جزئیات و همراه با قیمت بارگزاری نمایند.

مزایای استفاده از این روش برای کسانی است که هیچ دانش و تخصصی در مورد طراحی سایت یا برنامه نویسی اختصاصی ندارند. و فقط می خواهند از قافله جا نمانند و در سریعترین زمان ممکن کسب و کار خود را آنلاین نمایند.

فروشگاه ساز وابسته یا اوپن سورس

این نوع از فروشگاه ساز ها خود وابسته به سرویسی دیگر هستند. به این صورت که شرکت ارائه دهنده آن یک بسته که معمولا یک اسکریپ یا افزونه کد نویسی شده است را در اختیار کاربر قرار می دهند. استفاده از این نوع خدمات نیاز به دانش فنی ایجاد یک سایت با هاست و دامنه اختصاصی می باشد.

در این روش هم نیازی به کد نویسی نیست اما مراحل نصب آن به راحتی نوع مستقل که گفته شد نیست. این نوع خود به چند صورت انجام میشود.

1- فروشگاه ساز ووکامرس برای وردپرس

شاید نام وردپرس را تا به حال شنیده باشید، وردپرس یک بسته سایت ساز از پیش آماده شده است که کاربر میتواند با نصب آن بر روی یک هاست اختصاصی و اتصال یک دامنه سایت خود را راه اندازی کنید. CMS وردپرس یکی از محبوب ترین سرویس های مدیریت محتواست که به کاربران امکان می دهد تنها از طریق کانفیگ و نصب آن بدون نیاز به کد نویسی یک سایت خام همراه با پنل مدیریت راه اندازی نمایند. در وردپرس کاربران قادر خواهند بود  بنا بر نیاز های خود آن را سفارشی سازی نمایند.

اما ووکامرس چیست؟ همانطور که گفتیم وردپرس قابلیت شخصی سازی دارد و یک سیستم Open Source است. و ووکامرس نیز به عنوان یک افزودنی یا همان افزونه فروشگاه ساز است که میتواند وردپرس را به یک فروشگاه تمام عیار تبدیل کند. با نصب ووکا مرس شما میتوانید هر نوع محصولی را در سایت وردپرسی خود منتشر و به فروش برسانید.

مزایای این روش این هست تمامی فروشگاه و سیستم توسط خود شما نگهداری میشود. همچنین به راحتی میتوانید از طریق نصب افزونه ها هر قابلیتی رو سایت خود اضافه نمایید. آما از طریق فروشگاه ساز های نوع اول فقط تعداد محدودی قابلیت جدید را میتوانید استفاده نمایید.

در مقاله وردپرس چیست؟ هرآنچه در مورد این سیستم مدیریت محتوا باید بدانید را مطالعه کنید.

2- استفاده از بسته های نصبی آماده

استفاده از بسته‌های نصبی آماده یک روش سریع و آسان برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین است. این بسته‌ها شامل کدها، اسکریپت‌ها و نرم‌افزارهای آماده برای ساخت فروشگاه اینترنتی هستند که کاربران می‌توانند آن‌ها را بر روی هاست و سرور خود نصب کرده و فروشگاه آنلاین خود را فعال کنند.

این بسته ها را میتوانید همراه آموزش آن تنها با یک سرچ ساده در گوگل پیدا کنید.

شاید لازم باشد ببینید : فواید داشتن یک فروشگاه اینترنتی

بهترین فروشگاه ساز های رایگان 1402

بهترین فروشگاه ساز ها

خب حالا که با این سیستم ها انواع آن آشنایی پیدا کردید در این بخش به معرفی بهترین فروشگاه ساز های رایگان می پردازیم. البته باید دانست که برخی از معروف ترین سیستم های ایرانی رایگان نیستند و در ازای برخی خدمات هزینه هایی را دریافت می کنند. برخی نیز برای راه اندازی اولیه و فرصتی محدود هزینه ای دریافت نمی کنند و بعد از رضایت کاربر شروع به دریافت تعرفه می نمایند.

اطلاعات مختصری را دربارهٔ پنج فروشگاه ساز محبوب دنیا که به صورت رایگان خدمات ارائه می دهند را می بینیم:

پادروشاپ (Podroshop)

– توضیح مختصر: پادروشاپ یک فروشگاه ساز ایرانی است که به صورت رایگان و با رابط کاربری کارآمد فراهم می‌کند.
نحوهٔ راه‌اندازی کوتاه: برای شروع، می‌توانید به وب‌سایت پادروشاپ مراجعه کنید، ثبت‌نام کنید و پس از آن، محصولات و فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید.
– برخی از مزایا:
– رایگان بودن استفاده و نصب
– رابط کاربری ساده و کارآمد
– امکان استفاده از درگاه‌های پرداخت مختلف

ووکامرس (WooCommerce)

– توضیح مختصر: ووکامرس یک افزونه برای وردپرس است که تبدیل وردپرس به یک فروشگاه آنلاین قدرتمند می‌کند.
– نحوهٔ راه‌اندازی کوتاه: با نصب و فعال‌سازی افزونه ووکامرس بر روی وب‌سایت وردپرس خود، می‌توانید به سرعت فروشگاه آنلاین خود راه‌اندازی کنید.
– برخی از مزایا:
– یکپارچگی کامل با وردپرس
– پشتیبانی گسترده و جامعیت بالا
– امکان استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های متنوع

پرستاشاپ (PrestaShop)

– توضیح مختصر: پرستاشاپ یک فروشگاه ساز متن باز و مبتنی بر PHP است که امکانات گسترده‌ای را برای فروشگاه آنلاین فراهم می‌کند.
– نحوهٔ راه‌اندازی کوتاه:*می‌توانید از وب‌سایت پرستاشاپ دانلود کنید و بر روی سرور خود نصب کرده و سپس فروشگاه خود را تنظیم کنید.
– برخی از مزایا:
– امکانات گسترده‌ای برای مدیریت فروشگاه
– قابلیت چند زبانه و چند فروشگاهی
– امکان استفاده از پلاگین‌ها و الگوهای طراحی مختلف

مجنتو (Magento)

– توضیح مختصر: مجنتو یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی است که امکانات و قابلیت‌های قدرتمندی برای فروشگاه آنلاین فراهم می‌کند.
– نحوهٔ راه‌اندازی کوتاه: می‌توانید نسخهٔ رایگان یا پرداختی مجنتو را دانلود کرده، بر روی سرور خود نصب کرده و سپس فروشگاه خود راه‌اندازی کنید.
– برخی از مزایا:
– امکانات بالا برای سفارشی‌سازی و گسترش فروشگاه
– قابلیت‌های SEO بسیار خوب
– جامعیت و امنیت بالا

 اپن کارت (OpenCart)

– توضیح مختصر: اپن کارت یک فروشگاه ساز متن باز و سبک است که امکانات مورد نیاز برای فروشگاه آنلاین را فراهم می‌کند.
– نحوهٔ راه‌اندازی کوتاه: با دانلود و نصب اپن کارت بر روی سرور خود، می‌توانید به سرعت فروشگاه آنلاین خود راه‌اندازی کنید.
– برخی از مزایا:
– سادگی و آسانی در استفاده
– افزونه‌ها و قالب‌های زیادی برای سفارشی‌سازی
– امکان پشتیبانی از چند زبانه

معرفی فروشگاه ساز های ایرانی با هزینه راه اندازی اولیه رایگان

1. وبزی: فروشگاه سازی که به کاربران، از کسب و کارهای نوپا تا برندهای معروف، کمک می‌کند تا فروشگاه آنلاین خود را ایجاد و گسترش دهند.

2. سازیتو: یک فروشگاه ساز حرفه‌ای که امکانات کاربردی، رابط کاربری زیبا و ابزارهای حرفه‌ای را برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین ارائه می‌دهد.

3. پرتال: فروشگاه سازی که با امکانات ساده و سریع، به کاربران اجازه می‌دهد تا در ۷ روز آغاز فروش اینترنتی خود را برای شروع دهند.

4. سی فایو: این فروشگاه ساز بدون نیاز به دانش فنی، امکان راه‌اندازی سریع فروشگاه آنلاین را فراهم می‌کند.

5. شاپفا: یک فروشگاه ساز منطبق با نیازهای بازار ایران که امکان مدیریت آسان و پشتیبانی حرفه‌ای را برای کسب و کارها فراهم می‌کند.

این فروشگاه سازها ممکن است ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی داشته باشند که بسته به نیازها و الزامات خاص هر کسب و کار، مناسبی متفاوتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این فروشگاه سازها ممکن است مورد علاقه‌ی شخصی یا کسب و کار شما باشد. انتخاب مناسب بر اساس نیازها و اهداف کسب و کار بسیار اهمیت دارد.

امکانات بهترین فروشگاه ساز حرفه ای چیست؟

امکانات بهترین فروشگاه ساز

امکانات یک فروشگاه ساز حرفه‌ای می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد و بسته به نیازهای کسب و کار، ممکن است متفاوت باشد. اما برخی از ویژگی‌هایی که فروشگاه سازهای حرفه‌ای دارا می‌باشند عبارتند از:

1.طراحی قالب‌های حرفه‌ای و سفارشی‌سازی قوی: امکان انتخاب و تنظیم قالب‌هایی با ظاهر حرفه‌ای و قابلیت‌های سفارشی مانند رنگ‌ها، ترتیب بخش‌ها، نمایش محصولات و…

2. سیستم مدیریت محتوا قدرتمند: ابزارها و پنل‌های مدیریت کاربر پسند و کارآمد برای مدیریت محتوا، محصولات، موجودی و سفارشات.

3. پشتیبانی از پرداخت‌های آنلاین متنوع: این امکان که فروشگاه ساز قابلیت اتصال به چندین درگاه پرداخت آنلاین را داشته باشد تا مشتریان بتوانند با راحتی و امنیت خرید کنند.

4. بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو: قابلیت‌ها و ابزارهایی برای بهبود SEO (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) که به فروشگاه شما کمک کنند تا در نتایج جستجوها بهتر دیده شود.

5.تجربه خرید کاربری عالی: این شامل طراحی ریسپانسیو (سازگار با تمامی دستگاه‌ها)، سرعت بارگذاری مناسب، فرآیند خرید ساده و راحت و…

6. گزارشات و آنالیز داده‌ها: قابلیت‌های گزارش‌دهی و آمارگیری که به شما امکان می‌دهد عملکرد فروشگاه خود را بسنجید و بهبودهای لازم را اعمال کنید.

7.امنیت بالا: فروشگاه سازهای حرفه‌ای باید امکانات امنیتی کافی مانند SSL، به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم و…

8. پشتیبانی و به‌روزرسانی‌های مداوم: ارائه خدمات پشتیبانی کاربر پسند و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی منظم برای حفظ عملکرد بهتر و جلوگیری از مشکلات احتمالی.

به طور کلی، فروشگاه سازهای حرفه‌ای قابلیت‌های گسترده‌تری دارند که به کاربران امکان می‌دهند تا فروشگاه آنلاین خود را به بهترین شکل مدیریت و بهره‌وری بالا داشته باشند.