زمان مطالعه: 9 دقیقه
5/5 - (1 امتیاز)

وردپرس چیست؟ همه ما در طول دوران زندگی با واژه لقمه حاضری روبرو شده ایم. وردپرس دقیقا همان لقمه حاضری در طراحی سایت است. یعنی در پروسه طراحی سایت نیازی به هیچگونه کدنویسی یا برنامه نویسی سطح بالایی نیست. خبر خوش این است که حتی برای توسعه و افزودن قابلیت ها نیز نیاز به دانش خاصی نیست. در ادامه خواهیم دید که چگونه به واسطه افزونه ها می توان قابلیت های بی شماری را به سایت وردپرسی افزود.

WordPress چیست موضوعی است که در مجله و بلاگ نوینو پی به آن می پردازیم. در این مقاله قصد داریم تا اول به تعریفی با یک مثال از وردپرس بپردازیم و در ادامه خواهیم دید چه مزایایی دارد. همچنین تفاوت های طراحی سایت از این طریق را با روش های کد نویسی مقایسه خواهیم کرد.

اگر شما هم دنبال یک راه برای کسب درآمد در دنیای اینترنتی هستید حتما این مطلب رو مطالعه نمایید. زیرا اگر دنبال یک راه آسان برای کسب درآمد از طریق وردپرس برای طراحی سایت هستید به شما کمک فراوانی خواهد کرد.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک بسته کامل و آماده سیستم مدیریت محتوا CMS است. با نصب و بارگزاری فایل های این بسته بر روی سرور یا هاست تنها با چند کلیک میتوان یک سایت راه اندازی کرد. راه اندازی اولیه وردپرس نیاز به دانش فوق تخصصی ندارد و تنها با دیدن چند ساعت آموزش می توان آن را فرا گرفت. وردپرس یک بسته Open Source (کدباز) است به این معنی که کاربر میتواند بر اساس نیاز های خود آن را سفارشی سازی کند.

معمولا سایت های وردپرسی با استفاده از قالب های آماده سفارشی سازی می شوند. در بستر اینترنت تقریبا برای هر موضوعی چندین نمونه قالب های از پیش طراحی و بهینه وجود دارد. با یک سرچ ساده در گوگل متوجه تعداد بسایر زیادی از قالب های وردپرسی خواهید شد که کافیست بنا بر نیاز خود آن را دانلود و بر روی وردپرس خود نصب کنید.

همانطور که در بالا تر گفتیم امکان توسعه و گسترش پذیری این سیستم مدیریت محتوا وجود دارد. این به سبب افزونه Plugin های بی شماری است که در مخزن وردپرس وجود دارد. برای مثال اگر میخواهید از قابلیت مشاهده آمار در سایت خود استفاده نمایید. یا این که سایت خود را به فروشگاه تبدیل کنید کافیست پلاگین آن را در بخش افزونه های وردپرس نصب و فعالسازی نمایید. یعنی باز هم نیازی به کد نویسی در توسعه سایت خود ندارید.

چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟

چرا باید از وردپرس استفاده می کنیم؟

استفاده از وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای ساخت وب‌سایت‌ها بنا به دلایلی بسیار جذاب است. نصب آسان این پلتفرم از جمله این دلایل است. با وردپرس، نصب و راه‌اندازی یک وب‌سایت بسیار ساده است. به دلیل وجود مستندات کامل و ابزارهای کمکی، حتی برای کسانی که تازه وارد دنیای ساخت وب‌سایت شده‌اند، نصب آن بدون نیاز دانش برنامه‌نویسی امکان‌پذیر است.

هزینه بسیار پایین نیز یکی از مزایای اصلی وردپرس است. این سیستم مبتنی بر منبع باز است که به شما اجازه می‌دهد آن را به رایگان دانلود و استفاده نمایید. علاوه بر این، بسیاری از پوسته‌ها وافزونه‌هایی که قابلیت‌های متنوعی را به سایت اضافه می‌کنند نیز به صورت رایگان در دسترس هستند، که این موضوع می‌تواند هزینه توسعه وب‌سایت را به شدت کاهش دهد.

وردپرس به راحتی قابل تطبیق به زبان‌های مختلف، از جمله زبان فارسی است. وجود ترجمه‌های موجود به زبان‌های مختلف، از جمله فارسی، به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی با محیط و ابزارهای وردپرس آشنا شوند و بدون مشکل از آن استفاده کنند.

در نهایت، وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا، روشی مورد تایید و معتبر در جهان وب است. با توجه به پشتیبانی گسترده، جوامع کاربری فعال و مستندات غنی، وردپرس یکی از سیستم‌های مورد اعتماد برای ساخت وب‌سایت‌های مختلف است و استفاده از آن برای بسیاری از کسب و کارها و وب‌سایت‌های شخصی، گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

ویژگی های منحصر به فرد وردپرس

این ویژگی‌ها باعث شده که وردپرس به‌عنوان یک سیستم مدیریت محتوا محبوب و پرکاربرد در سطح جهان باشد، به خصوص برای افرادی که به دنبال یک پلتفرم قدرتمند، گسترده و انعطاف‌پذیر برای ایجاد و مدیریت وب‌سایت‌ها هستند.

ویژگی‌های وردپرس که برای کاربران مختلف جذابیت دارد را می‌توان به شرح زیر بیان کرد(این تنها برخی از ویژگی هاست):

1. استاندارد بودن کدها و بروزرسانی مداوم: وردپرس به‌طور دائمی بروزرسانی می‌شود و از جدیدترین تکنولوژی‌های کدنویسی استفاده می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که وب‌سایت‌هایی که با وردپرس طراحی می شوند با استانداردهای بین‌المللی کدنویسی سازگار باشند و به‌روزرسانی‌های امنیتی را دائماً دریافت کنند.

2. ترجمه‌پذیری چند زبانه: وردپرس امکان ترجمه و ساخت وب‌سایت‌های چند زبانه را فراهم می‌کند. این قابلیت به کاربرانی که نیاز به سایت‌های چندزبانه دارند، این امکان را می‌دهد که محتوا و رابط کاربری را به چندین زبان ترجمه کرده و سایت چند زبانه را به راحتی ایجاد کنند.

3. وقت گیر نبودن و آموزش‌پذیری بالا: برای کسانی که می‌خواهند طراحی وب‌سایت را یاد بگیرند، وردپرس به دلیل واجد بودن رابط کاربری کاربرپسند و منابع آموزشی فراوان، مناسب است. این پلتفرم به سرعت قابلیت یادگیری را به کاربران جدید می‌دهد.

4. فراهم بودن منابع قالب و افزونه در ایران: وجود تعداد زیادی از قالب‌ها و افزونه‌های فارسی‌زبان و مخصوص ایرانیان برای وردپرس، این سیستم را برای کسب‌وکارها و وب‌سایت‌های فارسی‌زبان جذاب و مناسب می‌کند.

5. مشاوران و کارشناسان زیاد در زمینه وردپرس در ایران: در ایران جامعه فعالی از کاربران، توسعه‌دهندگان و مشاوران دارد که می‌توانند به شما در توسعه و مدیریت وب‌سایت‌های Wp کمک کنند و به نیازهای شما پاسخ دهند.

آیا طراحی سایت با وردپرس امنیت بالایی دارد؟

wordpress به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا در بالاترین سطح‌های امنیتی قرار دارد و توسط تیم‌های بزرگ امنیتی وب نظارت و توسعه مداوم داده می شود.

اما یک بخش از امنیت ویژه به عهده کاربران و مدیران وب‌سایت است. این شامل اقداماتی است که برای حفظ امنیت وب‌سایت بسیار حیاتی هستند. از جمله این اقدامات می‌توان به اجتناب از استفاده از افزونه‌های هک شده و قالب‌های نال شده، نصب افزونه‌ها و قالب‌ها از منابع قابل اعتماد و معتبر، استفاده از اطلاعات ورود قوی، و نصب نرم‌افزارهای امنیتی و ضد ویروس مانند فایروال بر روی سرور اصلی اشاره کرد.

احترام به این نکات امنیتی به صورت دائمی می‌تواند به افزایش امنیت وب‌سایت کمک کرده و از وقوع حملات و مشکلات احتمالی جلوگیری نماید. با اعتنای مداوم به این نکات، می‌توانید از امنیت وب‌سایت خود مطمئن باشید

مقایسه طراحی سایت با وردپرس و کد نویسی

تفاوت طراحی سایت وردپرس و کدنویسی

طراحی سایت با وردپرس و کد نویسی دو روش متفاوت برای ایجاد وب‌سایت هستند که هر یک دارای ویژگی‌ها و ابزارهای متفاوتی هستند. البته باید توجه داشت یادگیری برخی از انواع زبان های برنامه نویسی مزیت هایی در طراحی سایت وردپرسی به همراه دارد.

 هزینه و زمان

– وردپرس: استفاده از آن به‌طور کلی هزینه و زمان کمتری را نسبت به روش کد نویسی از صفر برای ساخت وب‌سایت فراهم می‌کند. قالب‌ها و افزونه‌های حاضری و قابل نصب در آن، زمان ساخت وب‌سایت را به شدت کاهش می‌دهند و نیاز به نوشتن کد از ابتدا را از بین می‌برند.

– کد نویسی: طراحی وب‌سایت با استفاده از کدنویسی از صفر نیازمند زمان و هزینه بیشتری است. برای ساختن هر بخش از وب‌سایت، نیاز به طراحی و کدنویسی اختصاصی دارید که ممکن است زمان‌بر و هزینه‌بر باشد، به ویژه اگر نیاز به قابلیت‌ها یا طراحی‌های ویژه باشد.

نحوه برنامه‌نویسی و نیاز به تیم

– وردپرس: استفاده از وردپرس نیازی به مهارت‌های برنامه‌نویسی عمیق ندارد. اکثر عملیات از طریق رابط کاربری گرافیکی (GUI) انجام می‌شود و افراد با تجربه کم نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. در اکثر موارد، نیازی به تیم بزرگ برای ساخت و مدیریت وب‌سایت نیست.

– کد نویسی: برای طراحی وب‌سایت با استفاده از کد نویسی، نیاز به توسعه‌دهندگان ماهر و یک تیم کاری متخصص است. توسعه‌دهندگان با تجربه در زمینه‌های مختلفی از طراحی تا امنیت و پشتیبانی باید در تیم حضور داشته باشند.

امکانات و انعطاف

– وردپرس: از افزونه‌های زیادی برای اضافه کردن امکانات مختلف به وب‌سایت پشتیبانی می‌کند. این افزونه‌ها امکان افزودن ویژگی‌های جدید به وب‌سایت را فراهم می‌کنند.

– کد نویسی: طراحی با کدنویسی می‌تواند امکانات و انعطاف بیشتری را فراهم کند، زیرا شما کامل از صفر می‌توانید ساختار و عملکرد وب‌سایت خود را طراحی کنید و هر امکانی را پیاده‌سازی کنید که می‌خواهید.

در نهایت، انتخاب بین وردپرس و کدنویسی بستگی به نیازها، زمان، منابع مالی و توانایی‌های فنی شما دارد. هر روش دارای مزایا و معایب خاص خود است که باید با توجه به شرایط خاص خود در نظر بگیرید.

درآمد از طریق طراحی سایت وردپرس چقدر است؟

با طراحی سایت‌های وردپرس، درآمد می‌تواند بسیار متغیر باشد و از 5 تا 30 میلیون تومان برای طراحی سایت برای دیگران شروع می‌شود. این میزان درآمد به پیچیدگی و حجم پروژه، مهارت‌ها و تخصص شما، و همچنین منطقه جغرافیایی شما بستگی دارد. اگر پروژه‌ها بزرگتر و پیچیده‌تر باشند و یا اگر شما توانایی‌های تکمیلی مانند بهینه‌سازی سایت و سئو داشته باشید، این می‌تواند قیمت پروژه را بالاتر ببرد.

درآمد حاصل از طراحی سایت برای کسب و کار خود نیز متغیر است و بستگی به نوع فعالیت کسب و کار، تبلیغات، و روش‌های درآمدزایی مختلف دارد. اگر سایت شما برای فروش محصولات یا خدمات باشد، درآمد ممکن است از فروش مستقیم، تبلیغات، عضویت و یا سایر روش‌های درآمدزایی بیاید.

بالاترین درآمد ممکن از وب‌سایت حاصل شود، زیرا موقعیت و رتبه شما در موتورهای جستجو نقش بسیار مهمی در دیده شدن وب‌سایت و در نتیجه درآمد دارد. با بالا رفتن رتبه و جایگاه در موتورهای جستجو، فرصت‌های کسب درآمد نیز افزایش می‌یابد.

حتما این مقاله را نیز ببینید: فواید داشتن فروشگاه اینترنتی

راه های کسب درآمد از طریق وردپرس

کسب درآمد از طریق وردپرس

با گسترش فعالیت‌های آنلاین و افزایش تقاضا برای سایت‌ها و وب‌سایت‌های کارآمد، فرصت‌های کسب درآمد از طریق وردپرس به شدت در حال افزایش است. این فرصت‌ها شامل ارائه خدمات طراحی سایت، پشتیبانی و نگهداری، ساخت و مدیریت سایت‌های شخصی، خدمات بهینه‌سازی و سئو، فروش قالب‌ها و افزونه‌ها، و تولید محتوا برای این نوع وب‌سایت‌هامی‌شود. این دامنه گسترده از فرصت‌های کسب درآمد، توسط افرادی که در زمینه طراحی و توسعه وب تخصص دارند یا از محتوای باکیفیت تولید کنند، به‌طور موفقیت‌آمیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

1. طراحی سایت:
– ارائه خدمات طراحی سایت برای دیگران یک منبع اصلی درآمد برای توسعه دهندگان وب است. شما می‌توانید به عنوان یک طراح سایت وردپرس پروژه‌های مختلفی را به کارفرمایان ارائه دهید.

2. پشتیبانی سایت:
– ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری برای وب‌سایت‌های که با وردپرس طراحی می شود می‌تواند یک منبع درآمد پایدار باشد. این شامل به‌روزرسانی‌های امنیتی، مدیریت محتوا و سرویس‌های مرتبط با سایت است.

3. استخدام شرکت ها:
به راحتی میتوانید در استخدامی شرکت های نیازمند به وردپرس کار دارند شرکت کنید و فعالیت های خود را آغاز نمایید. با توجه به تجربه ما هموراه آگهی های استخدامی وردپرس کار به فراوانی یافت میشود. که نشان از امکان کسب درآمد بالا در این حوضه است.

4. ساخت سایت برای خود:
– ساخت سایت‌های شخصی، خدماتی و فروشگاهی برای خود، افراد و یا کسب‌وکارهایتان می‌تواند منجر به کسب درآمد از فروش محصولات، خدمات، عضویت‌ها و یا تبلیغات شود.

5. خدمات به سایت‌های وردپرسی:
– ارائه خدمات و محصولاتی مانند قالب‌ها، افزونه‌ها، طراحی سفارشی و مشاوره می‌تواند به یک منبع درآمد تبدیل شود.

6. تولید محتوا در سایت وردپرس:
– نوشتن مقالات، بلاگ پست‌ها، راهنماها و محتواهای دیگر در وب‌سایت‌های وردپرسی می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد از طریق تبلیغات، عضویت‌ها و یا فروش محصولات مورد استفاده قرار بگیرد.

چگونه یک سایت حرفه ای با وردپرس بسازیم؟

خب حال با وردپرس و تمامی خدمات و مزایای آن آشنا شدیم. الان میخوایم بدونیم چگونه میتوانیم اولین سایت وردپرسی خود را بسازیم. در این بخش به اختصار مراحل و روند را برای شما نام خواهیم برد. برای دریافت آموزش کامل میتوانید دوره های فراوانی را که اکثرا هم رایگان هستند را دریافت نمایید.

مراحل راه‌اندازی یک وب‌سایت با وردپرس عموماً به دو شکل زیر است(روش اول) :

1. خرید هاست:
– انتخاب یک سرویس میزبانی (هاستینگ) برای نگهداری فایل‌های وب‌سایت. اطمینان حاصل شود که هاست انتخابی با ویژگی‌هایی مانند فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند، امنیت و پشتیبانی مطلوب راه‌اندازی وب‌سایت را فراهم می‌کند.

2. خرید دامنه:
– انتخاب و خرید نام دامنه برای وب‌سایت. دامنه نامی است که آدرس و یا نشانی وب‌سایت را تشکیل می‌دهد (مانند example.com یا yourbusinessname.net).

3. اتصال هاست به دامنه:
– تنظیمات DNS را برای اتصال دامنه به هاست (سرور) خود انجام دهید. این کار اغلب از طریق پنل کنترل هاست یا پنل مدیریت دامنه انجام می‌شود.

4. دانلود آخرین نسخه وردپرس:
– دانلود آخرین نسخه از وردپرس از سایت رسمی آن (wordpress.org) و آماده‌سازی برای بارگذاری روی هاست.

5. آپلود فایل فشرده وردپرس بر روی هاست:
– با استفاده از FTP یا پنل کنترل هاست، فایل فشرده را بارگذاری و سپس آن را از حالت فشرده خارج کنید.

6. ایجاد دیتابیس:
– از طریق پنل مدیریت هاست (مانند cPanel) یک پایگاه داده MySQL بسازید. جزئیات این دیتابیس (نام، نام کاربری، رمز عبور) را یادداشت کنید.

7. کانفیگ اطلاعات دیتابیس در وردپرس:
– وارد کردن اطلاعات پایگاه داده (نام، نام کاربری، رمز عبور، هاست) که در مرحله قبل ایجاد کرده‌اید، در فایل wp-config.php در پوشه ریشه وردپرس. پس از اتصال و تنظیم اطلاعات دیتابیس، نصب و تنظیم وردپرس از طریق مرورگر آغاز می‌شود.

با انجام این مراحل، وب‌سایت شما برای استفاده و راه‌اندازی با وردپرس حاضر خواهد بود.

استفاده از بخش نصب آسان وردپرس(روش دوم)

روش دوم که بسیار رایج است، استفاده از بخش نصب آسان از طریق پنل کنترل میزبانی یا پنل مدیریت هاست می‌باشد. این روش به شما این امکان را می‌دهد که با چند کلیک ساده، فرآیند نصب وردپرس را انجام و به طور خودکار و بدون نیاز به دانلود دستی و آپلود فایل‌ها، وردپرس را روی هاست خود نصب کنید.

این بخش‌ها معمولاً از طریق پنل‌های مدیریت هاست (مانند cPanel، Plesk، یا دیگر پنل‌های مشابه) در دسترس قرار دارند. بسته به نوع و پیکربندی هاست شما، احتمالاً بخشی با عنوان “نصب اسکریپت‌ها”، “نصب برنامه‌ها” یا “نصب سریع” وجود دارد که معمولاً وردپرس را نیز شامل می‌شود.

با استفاده از این ابزار، شما با چند کلیک ساده و انتخاب وردپرس، می‌توانید فرآیند نصب، ایجاد دیتابیس و تنظیمات اولیه را به طور خودکار انجام و به راحتی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید.