زمان مطالعه: 6 دقیقه
5/5 - (5 امتیاز)

فین تک (Fintech) از نظر لغوی ترکیبی از دو کلمه مالی (Financial) و تکنولوژی (Technology) است. معنی فینتک، استفاده از تکنولوژی برای کارآمد تر کردن و بهینه کردن خدمات مالی است. امروزه فین تک و بانکداری به ویژه بانکداری باز و الکترونیک بسیار رابطه تنگاتنگی دارند. فین تک در ایران نیز گرچه همانند بانکداری باز تازه است، اما به خوبی مورد استفاده قرار گرفت است. ما در این مقاله قصد داریم تا این مفهوم را به طور کامل بررسی کنیم و کاربرد های فین تک را در امور مالی مختلف، شرح دهیم.

فین تک یا فناوری مالی چیست ؟

عبارت فین تک را برای توصیف مفهوم فناوری جدیدی به کار می رود که می تواند انجام امور مالی را تسهیل کند. در اصل فین تک به شرکت ها ، سازمان ها و صاحبان مشاغل کمک می کند. این کمک این است که افراد با استفاده از نرم افزار و الگوریتم های تخصصی که در رایانه ها و تلفن های هوشمند همراه عملیات مالی، فرایندها و زندگی خود را مدیریت کنند. زمانی که برای اولین بار در قرن ۲۱ مفهوم فین تک به دنیا عرضه شد، صرفا بخش خدمات مالی را تحت پوشش قرار می داد. اما امروزه در موارد دیگری را نیز به تحت پوشش خود درآورده است. مواردی که شامل آموزش، بانکداری، خرده فروشی، جمع آوری کمک های غیر انتفاعی و مدیریت سرمایه گذاری و بسیار دیگر می شود. به طور مثال سرویس پل پی که طی روز های آینده راه اندازی می شود در این دسته قرار می گیرد.

فین تک در ایران

مفهوم اینترنتی فین تک

مفهوم کلی فین تک، هر گونه نوآوری در حوزه تجارت افراد است که این نوع آوری می تواند اختراع ارز دیجیتال، انتقال وجوه و … باشد. از زمانی که انقلابی در صنعت اینترنتی و تلفن های هوشمند همراه به وجود آمده است، FinTech به صورت چشمگیر و فزاینده ای رشد و نمو قابل توجهی داشته است. فناوری مالی در حال حاضر انواع فعالیت های مالی اینترنتی زیر را برای راه اندازی کسب و کار یا مدیریت سرمایه گذاری های خود را عموماً بدون کمک شخص شرح می دهد.

  1. نقل و انتقال پول
  2. واریز چک در تلفن هوشمند
  3. افزایش اعتبار های مالی و بانکی 
  4. خدمات درگاه پرداخت اینترنتی

فینتک چه کاردبرد هایی دارد ؟

استارت آپ هایی که بر اساس فینتک عمل می کنند، همواره با خدمات هوشمند و پر سرعتی که ارائه می کنند، ارائه دهندگان خدمات مالی سنتی را به چالش می کشند. این استارت آپ ها در تلاش هستند که جای ارائه دهندگان خدمات مالی سنتی را بگیرند. فینتک به سرعت در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه، در حال کارآمد شدن است. فین تک در این دست کشور ها، در جنبه های مختلف مالی وارد شده است. به طور مثال می توان به انجام امور مالیاتی گرفته تا ارائه وام های مختلف مسکن و کم بهره در بستر این تکنولوژی اشاره کرد. جالب توجه است که افرادی که از FinTech در بانکداری باز استفاده می کنند، رضایت بیشتری نسبت به روش های سنتی دارند.

 

مفهوم فین تک چیست ؟

کاربران انواع فین تک

چهار دسته گسترده از کاربران برای FinTech وجود دارد:

  1. B2B برای بانک ها
  2. مشتریان تجاری آن ها
  3. B2C برای مشاغل کوچک
  4. مصرف کنندگان

گرایش بیشتر مردم به بانکداری همراه، افزایش اطلاعات، داده ها و تجزیه و تحلیل دقیق تر و تمرکز زدایی از دسترسی، فرصت هایی را برای هر چهار گروه فوق ایجاد می کند که تا به حال بی سابقه بوده اند. برای مثال زمانی که از صحبت از مشاغل می شود، صاحبان مشاغل در صورتی که فین تک نباشد، برای انجام هر گونه تراکنشی با شعب بانک های مختلف مراجعه کنند. و زیر ساخت هایی مثل دستگاه کارت خوان متصل به تلفن ثابت را آماده می کردند. حال آن که فینتک کمک شایانی برای رفع این محدودیت ها کرده است.

فعال ترین زمینه های تکنولوژی فینتک

  • ارز رمزنگاری شده و پول نقد دیجیتال.
  • فناوری بلاکچین.
  • قرارداد های هوشمند بر بستر بلاکچین.
  • بانکداری باز.
  • فناوری Insurtech که به دنبال استفاده از FinTech برای ساده سازی صنعت بیمه است.
  • خدمات غیر بانکی یا زیر بانکی، خدماتی که در صدد خدمت رسانی به افراد محروم و کم برخوردار است.
  • افزایش امنیت سایبری به ویژه امنیت تراکنش های بانکی
  • خدماتی برای آسان سازی پرداخت های آنلاین ویژه کسب و کار های آنلاین همچون ارائه درگاه های آنلاین بانکی مانند نوینو پی که ثبت نام و ساخت حساب کاربری برای ثبت درگاه بسیار آسان است.

انواع فینتک در ایران

تکنولوژی مالی در ایران نیز به خوبی در حال گسترش است. فناوری مالی در تمام زیر شاخه های حوزه مالی از جمله پرداخت، ارزهای رمزنگاری شده، بیمه، تأمین مالی جمعی و… در ایران دارای استارت آپ های فعالی است که روز به روز بر تعداد و کیفیت آن ها افزوده می شود. مهم ترین چالش و مشکلی که استارت آپ های فین تکی در ایران با آن مواجه هستند رگولاتوری و قانون‌گذاری است.

 

بانک مرکزی ایران در اولین واکنش و موضع گیری که نسبت به استارت آپ های فینتکی در ایران داشت گفت که  این فعالیت‌ها ایجاد ارزش می‌کند. پس از کش و قوس های فراوان ، ضوابط و قوانین فعالیت آن ها با نام “پرداخت یاران” در مهر ۹۶ توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

فین تک پرداخت اینترنتی در ایران

اغلب شرکت های حوزه فنیتک در ایران در بحث پرداخت ها قعالیت دارند. طبق آمار ها ، شرکت های فعال در این حوزه به بیش از ۳۴۰ هزار مشاغل خانگی و عمومی، به عنوان واسط پرداخت، خدمات پرداخت را ارائه می‌کنند. فین تک و بانکداری در این زمینه بسیاری مشکلات پرداخت سنتی را بر طرف نموده است. نمونه بارز این خدمات که رشد  بالایی داشته است خدمات دایرکت دبیت است. که کاربر میتواند به صورت خودکار مبلغ را از حساب برداشت نماید.

فین تک اینشورتک در ایران

در ایران بین ۱۰ ای ۱۳ شرکت و کسب و کار استارت آپی در حوزه اینشورتک فعالیت دارند. اینشورتک که با نام خدمات نوین کسب و کارهای جدید نیز شناخته می شود، در صنعت بیمه پیشرفت های زیادی را تجربه می کند.

فین تک مدیریت ثروت در ایران

در بخش و حوزه مدیریت ثروت در ایران شرکت ها و استارت آپی موفقی فعالیت دارند که صاحب نظران این حوزه آینده و چشم انداز روشنی را برای این بخش در ایران عزیزمان پیش بینی می کنند.

فین تک وام دهی در ایران

بخش وام دهی در روش بانکداری سنتی هم برای شعب بانکی هم برای مشتریان دردسر های زیادی از جمله هدر رفتن زمان را ایجاد کرده است. اگر فین تک و بانکداری در ایران در بخش انواع وام بتوانند یاری گر هم دیگر باشند، بی شک تحول آفرینی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. در کشور هایی مثل ایالات متحده و چین این پتانسیل به اثبات رسیده است. 

فین تک انتقال بین المللی پول در ایران

به دلایل تحریم های مختلف انتقالی بین المللی پول از ایران به خارج از کشور و بر عکس با مشکلات بسیاری روبرو است. اما ب استفاده استارت آپ ا از فناوری مالی، انتقال مبالغ کم و پرداخت های خورد امکان پذیر شده است. این کار انجام امور دانشجویی (مثل اپلای کردن)، ثبت نام آزمون‌های بین المللی، گردشگری و … را تسهیل کرده است.

فین تک انتقال بین المللی پول

فین تک تامین مالی جمعی در ایران

تامین مالی جمعی به طور کل شامل ۴ بخش می باشد:

۱) مدل اهدا محور

۲) مدل پاداش

۳) مدل وام

۴) شرکت در قالب سهام

 

اما نکته حائز اهمیت این است که از نظر قانونی در ایران فقط مدل تامین مالی جمعی در قالب سهام توسط فرابورس تعیین تکلیف شده است.

بله ، نوین سیمرغ با خدمات خاصی که ارائه می کند نوعی استارت آپ فین تکی است و نوینو پراخت و اپلیکیشن آوا از این دست خدمات هستند.

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و گرایش مردم به سمت تراکنش های غیر حضوری نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا فین تک آینده ای روشن خواهد داشت.

از مهم ترین زمینه های فعالیت تکنولوژی مالی می توان به فناوری بلاکچین و بانکداری باز اشاره کرد که انقلابی در صنعت بانکداری و بازار سرمایه ایجاد کرده اند.