زمان مطالعه: 6 دقیقه
5/5 - (8 امتیاز)

با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی و ارتباطی، استفاده از شماره مجازی به عنوان یک راهکار کارآمد برای کاربران در ایران و سراسر جهان به طور چشمگیری افزایش یافته است. شماره‌های مجازی عموماً شامل شماره‌های تلفن همراه یا ثابت مجازی هستند که بر اساس اینترنت عمل می‌کنند و امکانات مختلفی از جمله ارسال و دریافت پیامک، تماس صوتی و در برخی موارد حتی تأیید هویت را فراهم می‌کنند.

در ایران، به دلیل تحریم‌های مالی و ارتباطی، دسترسی به خدمات بین‌المللی و برخی ابزارهای ارتباطی محدود شده است. بنابراین، افراد و شرکت‌ها برای حفظ ارتباطات و انجام فعالیت‌های تجاری و اجتماعی خود به دنبال راهکارهایی مانند استفاده از سایت های شماره‌ مجازی هستند. این شماره‌ها امکان ایجاد یک دسترسی موثر به خدمات مختلف ارتباطی و تجاری را برای افراد و شرکت‌ها فراهم می‌کنند.

با توجه به امنیت بالا و امکانات گسترده‌ای که ارائه می‌دهند، کاربران در ایران این راهکار را به عنوان یک جایگزین مطمئن برای دسترسی به خدمات ارتباطی و تجاری در دنیای مدرن در نظر گرفته‌اند.

شماره مجازی چیست؟

شماره مجازی یک شماره تلفن است که برخلاف شماره‌های معمولی، بر اساس فناوری‌های ارتباطی مانند اینترنت و VoIP (صوت از طریق اینترنت) کار می‌کند. این شماره‌ها اغلب برای ارتباطات و تماس‌های تلفنی به کمک اینترنت استفاده می‌شوند و نیاز به سیم‌کارت یا ارتباط مستقیم با یک شبکه تلفن همراه ندارند.

همچنین ممکن است به صورت محلی یا بین‌المللی فراهم شوند و بسته به ارائه‌دهنده خدمات، امکانات مختلفی مانند ارسال و دریافت پیامک، تماس صوتی، تماس تصویری و امکانات مدیریت تماس‌ها را فراهم می‌کنند.

استفاده از virtual number می‌تواند در صنایع مختلف مفید باشد، از جمله فروشگاه های اینترنتی آنلاین که نیاز به ارتباطات مختلف با مشتریان و کاربران دارند، تا افرادی که ممکن است بخواهند حفظ حریم خصوصی یا جلوگیری از اشتراک شماره شخصی خود را برای خدمات وب  داشته باشند. مثلا کاربران بسیاری برای استفاده از پیامرسان هایی مانند تلگرام و واتساپ از آن استفاده می کنند.

به عنوان مثال، یک کسب و کار می‌تواند از یک شماره مجازی دائمی برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کند و از این طریق، ارتباطات خود را مدیریت کرده و حریم خصوصی مشتریان را حفظ کند. همچنین، فردی که می‌خواهد در یک وب‌سایت یا برنامه، شماره شخصی خود را ارائه ندهد، می‌تواند از یک نامبر فیک استفاده کرده و از این طریق حریم خصوصی خود را تضمین کند.

انواع شماره مجازی قابل استفاده در ایران؟

انواع شماره مجازی در ایران

در ایران، انواع شماره‌های مجازی قابل دسترسی هستند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند:

شماره مجازی دائمی

– این نوع شماره‌ها معمولاً برای مدت زمان طولانی در دسترس قرار می‌گیرند و برخلاف شماره مجازی یک بار مصرف، به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. شماره مجازی دائمی ممکن است برای تماس‌های کسب و کار، تأیید هویت و ارتباطات مداوم استفاده شود.

شماره مجازی یک بار مصرف (موقت)

– این شماره‌ها برای استفاده‌های یک باره و موقت مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً برای تأیید هویت در سایت‌ها، ثبت‌نام‌ها و سرویس‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از مدت زمان معین یا بعد از استفاده یک بار، این شماره‌ها منقضی می‌شوند.

 شماره ثابت

– این نوع شماره مجازی به عنوان یک شماره ثابت عمل می‌کند اما بر اساس فناوری اینترنت کار می‌کند. معمولاً برای کسب و کارها یا افرادی که نیاز به یک شماره ثابت برای ارتباطات مختلف دارند، مناسب است. این شماره‌ها ممکن است امکاناتی مشابه با شماره‌های تلفن ثابت سنتی داشته باشند اما بر اساس فناوری اینترنت عمل می‌کنند.

کاربرد های شماره مجازی در پیام رسان ها

نامبر های مجازی در پیام‌رسان‌ها معمولاً برای مدیریت چند حساب کاربری استفاده می‌شوند. افراد یا کسب و کارها ممکن است نیاز داشته باشند که چندین حساب کاربری در یک پیام‌رسان خاص داشته باشند، اما نخواهند شماره‌های تلفن شخصی خود را برای همه این حساب‌ها ارتباط دهند. با استفاده از این شماره‌های غیر حقیقی، آن‌ها می‌توانند به راحتی حساب‌های مختلف را با استفاده از شماره‌های جداگانه مدیریت کنند و از این طریق حریم خصوصی و امنیت حساب‌هایشان را تضمین کنند. این خود به کاربران این امکان را می‌دهد که با داشتن یک شماره مجازی، بتوانند به طور همزمان چندین حساب را مدیریت و استفاده کنند، بدون اینکه به شماره شخصی خود خسارتی وارد شود یا حریم خصوصی‌شان تخلف شود.

شماره مجازی تلگرام

شماره مجازی تلگرام

شماره‌های مجازی برای استفاده در تلگرام می‌توانند بسیار مفید باشند، اما باید توجه داشت که تلگرام به طور دوره‌ای آن هارا را شناسایی کرده و ممکن است برخی از آن‌ها را رد و یا مسدود کند. به طور معمول، تلگرام ترجیح می‌دهد از شماره‌های واقعی برای ثبت‌نام و استفاده استفاده کند و این امر ممکن است باعث محدودیت استفاده از شماره‌های مجازی شود.

برای استفاده موثرتر در تلگرام، بهتر است شماره‌ای که به عنوان شماره مخصوص تلگرام استفاده می‌شود، یک شماره واقعی و اصیل باشد. اگرچه برخی از شماره‌های مجازی ممکن است به طور موقت بتوانند استفاده شوند، اما ممکن است پس از گذشت زمان یا به دلایل دیگر، به عنوان شماره غیر مجاز تلقی شوند و منجر به قطع دسترسی به حساب کاربری تلگرام شود.

بنابراین، برای استفاده بهتر و دائمی‌تر در تلگرام، توصیه می‌شود از یک شماره واقعی و معتبر برای ثبت‌نام و ارتباط با این پلتفرم استفاده کنید تا مشکلاتی که ممکن است به دلیل استفاده از شماره‌های مجازی پیش آید، از بین برود.

فعالسازی واتساپ

فعال‌سازی واتساپ نیز همانند تلگرام، برای استفاده از این پلتفرم ارتباطی، نیازمند یک شماره تلفن واقعی و معتبر است. واتساپ برای تأیید حساب کاربری، یک شماره تلفن واقعی را مورد نیاز قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، شما نیاز دارید تا شماره تلفن شخصی یا واقعی خود را برای استفاده در واتساپ وارد کنید تا این پلتفرم شماره شما را تأیید کند.

با این حال هستند سایت هایی که شماره هایی تایید شده از نظر واتساپ را برای شما فراهم می آورند. که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

واتساپ پس از ورود شماره تلفن، یک پیام حاوی کد فعال‌سازی به شماره شما ارسال می‌کند. شما باید این کد را وارد کنید تا واتساپ بتواند حساب کاربری شما را تأیید کند و به شما اجازه دسترسی به اپلیکیشن را بدهد. این روند به منظور احراز هویت و جلوگیری از ساخت حساب‌های جعلی یا غیر مجاز استفاده می‌شود.

بنابراین، برای فعال‌سازی و استفاده از واتساپ، شما نیاز به یک شماره تلفن واقعی دارید که می‌توانید از آن برای دریافت کد فعال‌سازی استفاده کنید. استفاده از شماره مجازی ممکن است به دلیل محدودیت‌های واتساپ در شناسایی شماره‌های مجازی، با مشکلاتی مواجه شود.

معرفی سایت های شماره مجازی برای استفاده در پیام‌ر سان‌ها

سایت های شماره مجازی

در دنیای ارتباطات امروزی، استفاده از شماره‌های مجازی به عنوان یک راهکار موثر و کاربردی برای ایجاد ارتباطات چند منظوره مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر نیاز به حفظ حریم خصوصی، این شماره‌ها امکانات گسترده‌ای را برای کاربران فراهم می‌کنند. برخی از سرویس‌های معروف ارائه‌دهنده شماره مجازی عبارتند از:

نامبر لند

– این سایت شماره‌ مجازی برای کشورهای مختلف جهت استفاده در پیام‌رسان‌های متنوع از جمله تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و چت جی پی تی فراهم می‌کند. لازم است بدانید این پلتفرم شماره های بدون ریپورت و مسدودی برای فعالسازی تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی را در اختیار شما قرار می دهد. یکی از خصوصیات نامبر لند بازگشت هزینه در صورت عدم دریافت پیامک و کد ورود می باشد که به آن ریفاند گفته می شود.

لینک ورود : https://numberland.ir

پیشنهاد میشه ببینید: سرویس بازگشت وجه یا ریفاند چیست؟

نامبر کال

– یکی دیگر از سایت های شماره مجازی فعال برای کاربران ایرانی نامبر کال است. این سرویس با سرعت بالا و قیمت مناسب شماره‌های مجازی از کشورهای مختلف را ارائه می‌دهد. ای امر باعث میشود تا کاربران بتوانند از آن‌ها در پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های دیگر استفاده کنند.

لینک ورود: numbercall.ir

علاوه بر این دو سرویس، سرویس‌های دیگری نیز وجود دارند که به کاربران امکان انتخاب و استفاده از شماره‌های مجازی را از کشورهای مختلف می‌دهند. اما پیش از استفاده از هر سرویسی، توصیه می‌شود شرایط و قوانین مربوط به استفاده از آن‌ها را به دقت مطالعه کنید. و اطمینان حاصل کنید که از سرویسی با امنیت و شرایط مطلوب استفاده می‌کنید.

خیر، شماره هایی که از طریق برنامه های رایگان در دسترس عموم است روشی مطمئن و امن نیست، زیرا امکان استفاده یک شماره توسط چند کاربر وجود دارد.

تنها در موارد خاص که استفاده از آن آنچنان جدی نمی باشد میتوان به صورت یکبار مصرف از شماره مجازی رایگان استفاده کرد.