زمان مطالعه: 4 دقیقه
4.9/5 - (66 امتیاز)

اصلا وریفای تراکنش های درگاه پرداخت چیست؟ حتما برای بسیاری از شما اتفاق افتاده است که در هنگام درخواست یک خدمت از بانک (نظیر برداشت پول یا خرید کارت شارژ) به صورت الکترونیک پول از حساب‌ تان کسر می شود اما خدمت مورد نظر ارایه نشود. برای مثال در هنگام انتقال پول از یک حساب به حساب دیگر نیز پول از حساب برداشته می‌شود اما به حساب دیگر واریز نمی‌‌شود.

به طور کلی می توان گفت که هر تراکنش در انتهای پروسه خود با یکی از دو انتهای مختلف مواجه شود وریفای (تائید) تراکنش و یا تراکنش ناموفق که به بازگشت وجه می انجامد.

وریفای (تائید) تراکنش های مالی چیست ؟

اجازه دهید آن را با یک مثال برای شما شرح دهیم . تصور کنید که شما برای خرید یک کفش به یک سایت فروشگاهی مراجعه کرده اید . بعد از آن که کفش مناسب خود را یافتید ، آن را به سبد خرید خود اضافه می کنید.

برای پرداخت به صفحه درگاه پرداخت اینترنتی بانکی ارجاع داده می شوید. در صورتی که تراکنش شما بدون هیچ مشکل و خطایی انجام شود ، اصطلاحا وریفای تراکنش صورت پذیرفته است . اگر تراکنش شما به هر دلیلی انجام نشود و یا به هر دلیلی فروشنده (سایت پذیرنده) قادر به انجام و ارائه خدمات به شما نباشد بازگشت وجه انجام می شود .

تراکنش ناموفق انواع آن چیست؟

قبل از هر چیز، باید بگوییم تراکنش یعنی این که،  دستورات کاربر در بانک اطلاعاتی برای انتقال وجه انجام شود.  زمانی که با پیغام “ تراکنش ناموفق “ روبرو می‌شویم، در واقع پیغامی برای بانک صادر کننده کارت یا مرکز شتاب ، به دلیل استفاده از یک کارت به صورت فیزیکی یا اینترنتی ارسال می شود. و به هر دلیلی برگشت داده می شود، بانک یا مرکز پردازش اصلی قادر به وریفای تراکنش نبوده است.

 مشتری و کاربر موفق به پرداخت تراکنش نمی‌شود و اصطلاحا وریفای (تائید) تراکنش صورت نمی پذیرد .حال که با تعریف مشخص و معینی از تراکنش نا موفق آشنا شدیم ، بهتر از با انواع خطای تراکنش ناموفق بیشتر آشنا شویم.

  • صادر کننده : خطایی است که در بانک صادر کننده یا شبکه شتاب رخ می دهد ، برای مثال برخی از کارت خوان های بانک های مختلف در ساعاتی از شبانه روز ممکن است قادر به انجام تراکنش نباشد .
  • پذیرندگی : خطایی است که در سویچ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت صورت می گیرد
  • شاپرکی: خطایی است در سوئیچ شرکت شاپرک روی می دهد.
  • کاربری : خطایی است که در شبکه پرداخت الکترونیکی است که  به دلیل عدم دسترسی کاربر به اطلاعات خاصی از جمله رمز دوم پویا و یا سایر اطلاعات حساب بانکی به نمایش در می آید.

به چه دلیل وریفای تراکنش صورت نمی گیرد؟

به طور معمول و کلی دلیل اصلی اکثر خطا های تراکنش ناموفق زمانی است که به علت خطای کاربری انجام شود. با این وجود، نوینو پرداخت با استفاده از خدمات مسیر دهی هوشمند ، باعث متصل شدن سریع کاربران به درگاه پرداخت می شود. به این ترتیب از کاهش تراکنش های اینترنتی و افزایش خطا های مربوط به تراکنش ناموفق جلوگیری می‌ کند و آمار وریفای انجام تراکنش ها بیشتر خواهد شد .

بازگشت وجه چه زمانی صورت می گیرد؟

همان طور که گفتیم ، بازگشت وجه بعد از آن که پیغام تراکنش ناموفق برای کاربر به نمایش در می آید و وریفای تراکنش صورت نمی پذیرد انجام می شود. بازگشت وجه معمولا ظرف 20 دقیقه یا حداکثر پس از حداکثر ۷۲ ساعت صورت می گیرد .بانک‌ ها نیز در رسید‌ های خود اعلام می‌ کنند که اگر خدمت مورد نظر ارایه نشد اما پول از حسابتان برداشت شده است ، مبلغ تا ۷۲ ساعت به‌صورت گروهی وارد حسابتان خواهد شد.

اما گاهی این امر نیز نمی‌ افتد و حتی با گذشت ۷۲ ساعت پول به حساب واریز نمی‌ گردد. در این صورت از دو روش باید عدم وریفای و بازگشت وجه را پیگیری کنید.

  • شما با بخش پشتیبانی بانک تماس بگیرید و موضوع را پیگیری نمایید.
  • از طریق سامانه موجود در سایت بانک‌ ها تراکنش ناموفق خود را گزارش کنید.

طبق روندی که در طح کشور وحود دارد ، بازگشت وجه حداکثر طی 72 ساعت صورت می گیرد و مبلغ به حساب مد نظر عودت داده می شود .

پاسخ مثبت است . نوینو پرداخت همواره در تلاش است تا بتواند با استفاده از تکنولوژی های مختلف به شما خدمات شایسته تری ارائه کند ، در این راستا مستندت فنی کاملی را در بخش مستندات ارائه کرده است .

شما به دو صورت کلی می توانید به بانک ها درخواست بازگشت وجه بعد از تراکنش نا موفق دهید : 1) تماس با پشتیبانی بانک 2) گزارش تراکنش ناموفق از طریق سامانه های موجود در سایت بانک ها