زمان مطالعه: 6 دقیقه
Rate this post

در نوینو پی به آموزش کامل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی که برای ثبت درگاه پرداخت بانکی لازم است میپردازیم. نماد ویژه کسب و کار های مجازی و یا فروشگاه های آنلاین می باشد که جهت دریافت آن به صورت تصویری و قدم به قدم با شما خواهیم بود. پس ابتدا به تعریفی از درگاه پرداخت میپردازیم و در ادامه به شما خواهیم آموخت که چگونه نسبت به ثبت درگاه اینترنتی اقدام نمایید.

حتما تا کنون به این فکر فرو رفته اید که چگونه باید یک درگاه پرداخت مستقیم ثبت کنیم. برای این کار ابتدا بهتر است شما با مفهوم کاملی از درگاه پرداخت اینترنتی و انواع آن آشنا شوید. در این امر مقاله درگاه پرداخت چیست؟ می تواند اطلاعات کامل و کافی را در این مورد به شما بدهد. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم که با نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیک آشنا شوید.

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکینماد اعتماد الکترونیکی در تعریف عامیانه می توان گفت که مجوزی رسمی برای فعالیت کسب و کار های اینترنتی است. افرادی که می خواهند درگاه پرداخت مستقیم را دریافت کنند ابتدا باید نماد الکترونیک را دریافت کنند.

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به صاحبان مشاغل اینترنتی معتبر اختصاص می یابد. این نشانه باعث افزایش سطح اطمینان و اعتبار کاربران به سایت پذیرنده در زمان پرداخت و تعامل با سایت می شود. در صفحه اصلی و یا فوتر سایت پذیرنده درج می شود. با کلیک بر روی آن کاربر می تواند به اطلاعاتی نظیر آدرس سایت، وضعیت سایت(تاریخ اعتبار آن)، آدرس شرکت (در صورت متقاضی غیر حقیقی بودن) ، تلفن و پست الکترونیکی دارنده اینماد دسترسی داشته باشد.

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

هم اکنون در زمان نگارش این مقاله سه نوع نماد اعتماد الکترونیک وجود دارد که در زیر به معرفی هر ذو نوع خواهیم پرداخت :

نماد بدون ستاره: این نوع اینماد مخصوص کسب و کار های خرد است که در مقاله اینماد بدون ستاره روش دریافت آن قابل مشاهده است.

دائم یک ستاره: این نماد بعد از ثبت‌نام و بررسی وب‌ سایت شما توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در صورت دارا بودن یک سری از معیارها به شما داده می‌شود.

نماد دائم دو ستاره: شروط دریافت نماد دائم دو ستاره و یک ستاره تفاوتی ندارند ، اما با نگاهی دقیق تر متوجه می شویم که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره می بایست سایتی داشته باشیم که دارای گواهی SSL باشد.

مدارک لازم دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکیحال که با تعریف دقیقی از نماد اعتماد الکترونیکی و انواع آن آشنا شدیم، در اولین گام به مهم ترین بخش از نحوه دریافت آن می پردازیم. مهم ترین موردی که باید به آن توجه کرد این است که برای نماد اعتماد الکترونیک به چه مداری نیاز است. هر فرد و ارگان و شرکت به هنگام درخواست باید سری مدارکی را عرضه کند. که به ترتیب مدارک مورد نیاز متقاضیان حقیقی، حقوقی و دولتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

متقاضی های حقیقی به چه مدارکی نیاز دارند؟

افراد حقیقی باید برای دریافت مدارک زیر را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه کنند:

۱- تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)

۲- تعهدنامه شخصیت حقیقی

متقاضی های حقوقی به چه مدارکی نیاز دارند؟

مدارکی که باید افراد حقوقی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه کنند عبارتند از :

۱- تصویر آگهی روزنامه رسمی

۲- تصویر اصل اساس‌نامه

۳- آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)

۴- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)

۵- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)

۶- تعهدنامه شخصیت حقوقی

۷- تصویر پروانه /مجوز فعالیت

متقاضی های دولتی به چه مدارکی نیاز دارند؟

شرکت ها، ارگان ها و سازمان های دولتی می بایست تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب‌سایت به دستگاه دولتی مد نظر را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه کنند.

مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

در این قسمت از مقاله به مراحل و نحوه ثبت نام دریافت نماد اعتماد الکترونیک می پردازیم پس، برای این کار ابتدا وارد سایت نماد اعتماد الکترونیکی می شویم.

صفحه اصلی سایت ای نماد

ساخت حساب کاربری

پس از ورود به سایت پنل نماد اعتماد اکترونیکی در صورتی که حساب کاربری ندارید، اقدام به ساخت حساب کاربری نمائید و در صورتی که از قبل اقدام به ساخت حساب کاربری کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید و اطلاعات هویتی خود را تکمیل کنید.

صفحه ثبت نام سایت ای نماد

بارگزاری مدارک در سامانه

پس از تکمیل فرم اطلاعات هویتی در سایت، وارد صفحه بارگزاری (آپلود) تصویر مدارک هویتی می شوید. در این صفحه شما  تصویر صفحه‌ اول شناسنامه، تصویر پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت (در صورت لزوم) را بارگذاری می کنید. در صورتی که شما متقاضی حقوقی و یا دولتی باشید مدارک درخواستی دیگری از قبیل مدارک ثبت شرکت و … اضافه می شود. در صورتی که شما به عنوان یک فرد حقیقی اقدام به اخذ نماد کرده اید صرفا بارگذاری تصویر صفحه‌ اول شناسنامه اجباری است و سایر مدارک خواسته شده اختیاری است.

تعیین اطلاعات تماس

برای رفتن به مرحله بعد باید اطلاعات تماس خود را با ارسال پیامک و تماس با تلفن ثابت با شماره‌ تعیین شده تأیید کنید. تبریک می گوییم شما اطلاعات هویتی و ارتباطی خود را تا به این جا با موفقیت ثبت کرده اید و آماده ثبت درخواست دریافت اینماد هستید .

پرداخت هزینه

حال که اطلاعات هویتی و ارتباطی خود را تا به این جا با موفقیت ثبت کرده اید، از طریق پنل کاربری خود اقدام به اضافه کردن کسب و کار خود کنید. برای این مورد باید روی گزینه افزودن کسب و کار کلیک کنید. با کلیک برروی این گزینه یک فرم به شما نمایش داده می شود که باید اطلاعات خواسته شده در آن را تکمیل کنید. بعد از تأیید کردن اطلاعات می‌توانید وارد قسمت مدیریت کسب‌و‌کار شوید و برای دریافت تأییدیه فنی باید فرمی که در صفحه بعد برای شما به نمایش در خواهد آمد پر نمایید. کدی که جهت تأیید ارسال شده به شماره تلفن همراه را وارد نمایید. حال پس از تایید به مرحله پرداخت هزینه نماد اعتماد الکترونیکی هدایت خواهید شد. که شما باید مبلغ ۱۷۵ هزار تومان به صورت اینترنتی پرداخت نمایید.

تکمیل مراحل و ارزیابی مدارک

بعد از تکمیل اطلاعات باید فرم نظرسنجی را پر کنید و سپس باید چک لیست مرتبط با الزامات نماد اعتماد را بررسی کنید. این چک لیست شامل تنظیماتی در بخش مدیریت سایت شماست.

نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکیدر این مرحله شما باید بعد از تأیید ارزیابی درخواست، مدارک فیزیکی خود را به آدرس پستی موجود در سایت ارسال کنید. متقاضیان باید فرم تعهدنامه همراه با کد تأیید آدرسی که برایشان ارسال می‌شود را تکمیل و امضا کنند و همچنین کپی برابر اصل مدارک درخواستی را پست کنند.

ارزیابی درخواست دریافت اینماد

سایت شما توسط کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سه جهت ارزیابی و کارشناسی می شود و  نتیجه‌ بررسی در قالب چک لیست الزامات به دست شما می‌رسد:

۱- محتوای وب‌سایت و مرتبط بودن آن با مدل کسب‌و‌کار و خدماتی که ارائه می شود

متقاضیان دارنده سایت باید طبق قوانین و مقررات جاری کشور عمل نمایند. به همین دلیل، روش های بازاریابی و فروش، فروش و عدم فروش کالا های غیرقانونی و فاقد مجوز، عدم درج تبلیغات غیر قانونی و عدم استفاده از نشانه‌های دولتی در سایت مورد ارزیابی قرار می گیرند.

۲- فرآیند فروش و ثبت سفارش

نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکیمشخصات فنی محصولات یا خدمات و مبلغ محصول و هزینه‌های جانبی باید به صورت کامل در سایت درج شود. در فرایند خرید، امکان ثبت سفارش و پیش فاکتور باید وجود داشته باشد. سایت باید کد پیگیری را برای مشتری ارسال کند.

۳- استاندارد صفحات وب‌سایت

سایت متقاضی باید از نظر فنی و محتوایی دارای استاندارد هایی باشند تا کاربر بتواند به صورت ساده و راحت با سایت تعامل داشته باشد. و خرید و ارتباط با سایت هیچ گونه مشکلی را برای کاربر رقم نزند. سایت باید دارای محتوا هایی نظیر ارتباط با ما، تماس با ما و موارد مشابه باشد. تا کاربر بتواند از اطلاعات هویتی و ارتباطی مطلع شود. در صورت وجود قوانین و مقررات خاص در سایت، باید قوانین سایت نیز در سایت درج شود.

آیا برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیاز به مراجعه حضوری است؟

خیر تمامی فرآیند ها به صورت غیر حضوری انجام خواهد شد.

آیا دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای ثبت درگاه الزامی است؟

بله طبق قوانین بانک مرکزی و شاپرک دریافت نماد اعتماد الکترونیکی ضروری است.