زمان مطالعه: 4 دقیقه
5/5 - (6 امتیاز)

امروز در نوینو پی با برسی مالیات پذیرندگان بانکی با شما خواهیم بود پس مارا دنبال کید. مالیات پذیرندگان بانکی که توسط psp  ها یا پرداخت یار های مجاز بانک مرکزی ارائه میشوند مالیاتی است که صاحبان این کسب و کار ها را موظف میسازد تا مبلغی از درآمد را به عنوان مالیات بپردازند و این نوع مالیات به عنوان مالیات مستقل از درآمد به حساب نمی آید. که نحوه تشکیل پرونده ، ثبت نام و دریافت کد رهگیری را در مقاله جدا برای شما آماده کردیم. که میتوانید به صورت تصویری و گام به گام تمامی مراحل آن را تا مرحله دریافت کد رهگیری انجام دهید.

کسب و کار های اینترنتی دارای مالیات

امروزه با افزایش کسب و کار های اینترنتی و ورود به حوضه های فناوری کار های اینترنتی جایگاه بسیار ویژه ای در زندگی مردم پیدا کرده است و کاربران زیادی هر روزه از طریق درگاه های بانکی اینترنتی پرداخت های خود را به صورت آنلاین و در فضایی کاملا امن پرداخت میکنند و صاحبان کسب و کار ها نیز درآمد خود را پس از یک روز از بانک مرکزی به صورت خودکار دریافت می نمایند.

مالیات درگاه آنلاین چیست؟

پایانه ی فروش یا درگاه پرداخت آنلاین بانکی که یکی از محبوب ترین و متداول ترین روش های پرداخت الکترونیک می باشد، برای انجام تراکنش های بانکی بدون دخالت پول نقد و با استفاده از کارت بانکی مورد استفاده قرار می گیرد.طبق ماده 11 قانون پایانه های پرداخت آنلاین و بانکی کلیه تراکنش های انجام شده از طریق درگاه های بانکی  که متصل به حساب خاصی هستند، به عنوان تراکنش های مالی مرتبط به شغل صاحب حساب بانکی محسوب می شوند. و موظف به پرداخت مالیات میباشند.

تکالیف مالیاتی برای پرداخت های آنلاین

مالیات درگاه پرداخت
مالیات درگاه پرداخت

تقریبا از تاریخ 25 ام بهمن ماه سال 1400 تمامی افرادی که دارای درگاه و یا میخواهند اقدام به ثبت درگاه یا همان پایانه های آنلاین نمایند، برای ادامه کار باید حتما در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کرده و پس از تعین وضعیت کد رهگیری مالیاتی خود را به ارائه دهنده درگاه تحویل دهند. در غیر این صورت از دریفت و پرداخت اینترنتی به درگاه فروشگاه خود منع می شوند یعنی بدون تعین وضعیت مالیاتی و بدون داشتن کد امور مالیاتی نمیتوانند سیستم پرداخت فعالی نزد هیچ بانک و سرویس دهنده ای داشته باشند.

دریافت کد رهگیری مالیاتی

میزان مالیات درگاه بانکی چقدر است ؟

مالیات درگاه پرداخت

همانطور که گفته شد تمامی دارندگان درگاه های بانکی چه بصورت دستگاه های کارتخوان موظف هستند تا در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و ضمن تعین وضعیت نسبت دریافت کد رهگیری مالیاتی اقدام نمایند؛ طبق قانونی که در سال 1400 تصویب شد درگاه هایی که تا سقفی از درامد را داشته باشند از پرداخت مالیات و ثبت اظهارنامه های مالیاتی معاف هستند و اگر مبالغ درآمد از این سقف بیشتر باشد مبلغی به عنوان مالیات را باید بپردازند.
با این عنوان که پیرو بخش (4) بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه های سال 1400 کل کشور، مبلق حداکثر سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات‌ های مستقیم در سال جاری، 48 میلیون تومان می باشد. پس طبق نظر به این مبلغ اگر تراکنش های درگاه های اینترنتی بیشتر از این مبلغ باشد مبلغی به عنوان مالیات به آن ها تعلق میگیرد. که تعرفه های پرداختی آن به شکل زیر می باشد :
نسبت به مازاد چهارصد و هشتاد میلیون ریال، تا نهصد و شصت میلیون ریال ده درصد؛ نرخ مالیاتی: ۱۰%
نسبت به مازاد نهصد و شصت میلیون ریال تا یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۱۵%
نسبت به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال تا دو میلیارد و صد و شصت میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۲۰%
نسبت به مازاد دو میلیارد و صد و شصت میلیون ریال تا دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۲۵ %
نسبت به مازاد دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون ریال تا سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۳۰%
نسبت به مازاد سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۳۵%
اما اگر این افراد به هر دلیلی نتوانند در سامانه ها ثبت نام کنند و تعین وضعیت نمایند بازم پرونده های گردش آن ها به اداره مالیاتی ارسال میشود و در صورت مشاهده و تشخیص بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی حتی میتوانند شامل پرداخت جریمه باشند.

تمامی صاحبان کسب و کار های آنلاین که مبالغ بالای 480 میلیون ریال تراکنش دارند موظف به پرداخت مالیات هستند.

بله برای درخواست و ثبت درگاه صاحبان کسب و کار اینترنتی حتما باید در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کنند و کد رهگیری دریافت کنند.

خیر طبق آموزش هایی که در سایت یا در اینترنت موجود می باشد به راحتی میتوانید نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.