زمان مطالعه: 5 دقیقه
5/5 - (15 امتیاز)

 

هر روز علم و سواد بشر در حوزه تکنولوژی افزایش پیدا می کند. این افزایش سطح علوم باعث می شود تا در حوزه مالی و پرداختی نیز بشر به دنبال نوآوری و فناوری های به روز علمی باشد. پرداخت با QR (پرداخت با کیو آر کد)، از آن درسته نوآوری هاست که می تواند سرعت تراکنش ها را افزایش دهد ، امنیت را سرعت ببخشد و از طبیعت نیز محافظت کند. با توجه به اینکه ارائه درگاه پرداخت با QR نیز در ایران در حال توسعه و مورد توجه همه قشر های جامعه است لازم دیدیم که برای شما عزیزان مقاله جامعی در این مبحث آماده کنیم.

لازم است بدانید این نوع پرداخت به صورت واسطه ای عمل می نماید و با درگاهی که به صورت مستقیم دریافت میشود متفاوت است. البته برای اطلاع بیشتر میتوانید مقاله تفاوت درگاه واسط و درگاه مستقیم را مطالعه نمایید.

پرداخت با QR | آشنایی با QR Code انواع بارکد

ما در نوینو پرداخت گام اولی که در این مقاله پیرامون پرداخت با QR و مباحث مربوطه بر می داریم این است که شما را با QR Code و انواع بارکد آشنا کنیم . در ابتدا به معرفی انواع بارکد می پردازیم.

امروزه بیش از ۳۰ نوع قالب اصلی برای بارکدهای مختلف وجود دارد و هر کدام بنابر ویژگی‌های خاص خود می‌توانند مزایای مختلفی برای کاربردهای گوناگون فراهم کنند. با یک مقایسه ساده بین قالب و فرمت بارکـدها می‌توان ویژگی‌ها و در نتیجه کاربرد های هر کدام را شناسایی کرد. برای مثال، قالب پست نت (Postnet) که توسط خدمات پستی ایالات متحده استفاده می‌شود، یک قالب خطی کاملا متمایز دارد که از خطوط کوتاه و بلند تشکیل شده است و به راحتی قابل شناسایی است. یا مثلا بارکدهای دوبعدی، چون به جای خطوط از نقاط مربع شکل تشکیل شده‌اند، تشخیص آن‌ها بسیار راحت است.

QR کد چیست ؟ 

به صوت کلی بارکد ها به دو نوع اصلی عددی-الفبایی و ۲ بعدی تقسیم می شوند که  QR کد ها از نوع دو بعدی آن است. QR کد یک کد با نمایش اطلاعات به صورت تصویری است. این اطلاعات توسط دستگاه های بارکدخوان خوانده می شود. این تصویر نوعی تصویر رمزگذاری شده حاوی اطلاعات به صورت مربعی شکل و دارای الگوی شطرنجی سیاه و سفید است. QR مخفف واژه Quick Response است و قابلیت خواندن اطلاعات با سرعت بالا را دارد. این روش رمزگذاری روشی است که اطلاعات مختلف مانند نام، ایمیل، آدرس سایت، شناسه محصول، توضیحات و غیره در قالب این تصویر رمزگونه دوبعدی قرار می گیرد. این گونه کدها با دستگاه های خاصی مانند گوشی تلفن همراه یا دستگاه های رمزگشای QR کد کار می کنند. 

روش ساخت درگاه پرداخت بارکدی

برای اینکه بدانیم درگاه پرداخت واسط برای QR کد چگونه ساخته میشود و فرآیند چگونه صورت می گیرد باید متذکر شویم که QR کد هم از روی کاغذ و هم از روی هر گونه صفحه قابل اسکن است. بنابراین می توان از آن در تمام گوشی های تلفن همراه هوشمند و اپلیکیشن های مختلف از جمله آوا استفاده کرد. برای استفاده از آن می بایست برنامه دوربین گوشی و یا تبلت خود را روشن کرده و آن را در مقابل کد قرار دهیم. پس از شناسایی و خواندن اطلاعات نوتیفیکیشنی برای ما ارسال خواهد شد. با ضربه زدن بر روی آن پردازش انجام و عملیات تمام می شود.

در صورتی دیگر بعد از اسکن کردن کیو آر کد توسط اپلیکیشن های مختلفی که گوشی های تلفن همراه هوشمند قابل نصب هستند به صفحه پرداخت هدایت می شوید.

پرداخت با QR کد

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه پرداخت و نیز نتیجه های مثبت پرداخت با QR کد ها. امروزه استفاده از تکنولوژی کیو آر کد، در حوزه های پرداخت الکترونیک، امر پرداخت را برای همگان آسان کرده است. همه ما این روز ها شاهد پرداخت با QR کد در حوزه مختلف حمل و نقل مانند تاکسی، فروشگاه ها، اماکن خدماتی و غیره هستیم. کاربر می تواند از طریق این کد و با کمک یک اپلیکیشن به راحتی و با پرداخت بدون کارت بانکی ، پرداخت های خود را به سادگی انجام دهد.

مزایای پرداخت با QR کد

پرداخت با QR کد ها مزایای زیادی دارد که می توان به سرعت و امنیت قابل توجه آن اشاره کرد. ما در لیست زیر مزایای پرداخت با QR را به صورت فهرست وار به شما معرفی کرده ایم .

  • سرعت بالای پرداخت با استفاده از نشان پرداخت یا پرداخت با QR کد
  • امنیت بیشتر در پرداخت ها
  • کمک به طبیعت با نشان پرداخت
  • کاهش میزان خطا در پرداخت ها
  • راه اندازی آسان و راحت
  • امکان دریافت پول از طریق اپلیکیشن مخصوص بدون نیاز به داشتن دستگاه کارت خوان
  • عدم نیاز به پول نقد جهت پرداخت
  • ارسال سریع پیامک پرداخت موفق برای پذیرنده
  • مشاهده جزئیات کامل پرداختی ‌ها و تسویه‌ ها از طریق اپلیکیشن های مخصوص

پرداخت با کیو آر کد چه در ایران کاربردی دارد ؟

ایران نیز هم گام با سطوح علم جهانی در زمینه پرداخت با QR کد با استفاده از اپلیکیشن های مختلف فعالیت می کند. به این صورت که پس از اسکن QR کد با استفاده از بارکدخوان موجود در تلفن همراه، پذیرنده پول مشخص می‌ گردد. با وارد کردن مبلغ هزینه از طریق اپلیکیشن پرداخت یا دستگاه کارتخوان، هزینه به صورت غیرنقدی و حتی پرداخت بدون کارت بانکی صورت می پذیرد.

به صورت کلی نمی توان گفت که کدام روش پرداختی بهتر و یا کدام یک بهترین است ، اما می توان گفت که پرداخت با QR کد به مراتب سریع تر و از نظر اقتصادی حوزه کاغذ و چاپ رسید کاغذی به صرفه تر است .

پاسخ مثبت است . نوینو پرداخت همواره در تلاش است تا بتواند با استفاده از تکنولوژی های مختلف به شما خدمات شایسته تری ارائه کند ، که یکی از این تکنولوژی ها ، پرداخت با QR است .

بله اما سرعت و دقت لازمه ای که QR کد ها دارند را نخواهند داشت . سایر بارکد ها برای اینکه صرفا یک مشخصات از یک شی ء ، موقعیت مکانی و … ارائه کنند استفاده بهتری دارند .