زمان مطالعه: 4 دقیقه
5/5 - (11 امتیاز)

نرخ های جدید کارمزد بانکی و نرخ جدید کارمزد کارت به کارت سال ۱۴۰۲  که با افزایش نسبی تعرفه ها همراه است. اگر شما هم میخواهید بدانید نرخ جدید کارمزد خدمات در سال ۱۴۰۲ چقدر است تا پایان با ما همراه باشید. این افزایش نرخ با توجه به اعلام بانک مرکزی پس از سه سال بروزرسانی اعلام شده است. در این نرخنامه کارمزد جدید بانک مرکزی کارمزد صدور انواع کارت های هدیه هم آمده است که در ادامه بطور مفصل شرح داده شده است.

طی بخشنامه‌ای جدید که بانک مرکزی به سیستم بانکی کشور اعلام نموده است تازه ترین میزان کارمزد خدمات بانکی 1402  الکترونیکی و صدور انواع کارت بانکی را مشخص و اعلام نمود. که پس از گذشت سه سال مبلغ بسیاری از کارمزدها تغییر پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید : انواع وام بانکی

نرخ جدید جدول کارمزد بانکی

طبق اعلام بانک مرکزی از میزان کارمزد بانکی و تعرفه خدمات در سال ۱۴۰۲ لیست کلی و بروز آن برای انواع خدمات در جدول زیر قابل مشاهده است.

ردیفنوع خدمتمقدارنرخ جدید
 1کارت به کارت تا 1 میلیون تومان 720 تومان
 2 کارت به کارت تا 2 میلیون تومان 1000 تومان
 3 کارت به کارت 3 میلیون و بیشتر 1280 تومان
 4 صدور کارت های بانکی هرکارت 7200 تومان
 5 فعالسازی اینترنت و همراه بانک هر ثبت نام 1000 تومان
 6 اعلام موجودی هر موجودی 144 تومان
 7 انتقال وجه پایا گروهی بیش از 10 تا 1200 تومان و تراکنش اضافه 120 تومان
 8 انتقال وجه پایا شخصی یکصدم مبلغ 2400 تومان سقف 3000
 9 انتقال وجه ساتنا دو صدم درصد مبلغتا سقف 28 هزار تومان 
 10 اعلام 10 گردش آخر هر استعلام 265 تومان
 11 پرداخت قبض غیر حضوری هر یک قبض 144 تومان
 12 پرداخت قبض حضوری هر یک قبض ندارد
 13 ارسال پیامک 1 پیامک 30 تومان
 14 ثبت چک صیادی حضوری و غیر حضوری حضوری 5 هزار تومان و غیر حضوری 1000 تومان
 15 پرینت حساب های سال هر صفحه 600 تومان
 16 پرینت حساب سال های گذشته هر صفحه 720 تومان
 17 انواع افتتاح حساب هر حساب بین 6 تا 10 هزار تومان

افزایش نرخ کارمزد بانکی ۱۴۰۲؟

نرخ کارمزد خدمات بانکی

بر اساس نظریه بانک مرکزی افزایش نرخ کارمزد بانکی 1402 برخی از خدمات مطابق با شرایط کلان اقتصادی کشور است. بروز رسانی قیمت با توجه به مقتضیات کشور پس از ۳ سال ابلاغ شد. این در صورتی است که حتی برخی از سرویس ها و خدمات رایگان و یا بدون تغییر باقی مانده است. با این وجود باید منتظر ماند و دید که آیا در سال های آینده نیز افزایش نرخ خواهیم داشت. یا مانند دوره قبلی آن که سه سال بود مدت طولانی تری این کارمزد ها پابرجا خواهد ماند.

نرخ کارمزد پرداخت قبوض

نرخ پرداخت هرگونه قبض مانند آّب، برق، گاز، جریمه خودرو و دیگر قبض ها مبلغ ۱۴۴ تومان برای پرداخت به صورت غیر حضوری میباشد. توجه نمایید که این مبلغ جهت پرداخت ها از طریق درگاه های بانکی میباشد و ممکن است نرخ آن در سامانه های شخصی متغییر باشد.

نرخ جدید و جدول کارمزد کارت به کارت ۱۴۰۲

نرخ جدید کارمزد کارت به کارت در سه دسته به شکل های زیر انجام می پذیرد:
کارمزد کارت به کارت تا یک میلیون تومان: مقدار کارمزد بانک مرکزی در هر تراکنش کارت به کارت ۷۲۰ تومان است (این کامزد در دوره گذشته مبلغ ۶۰۰ تومان بود)
تعرفه کارت به کارت تا دو میلیون تومان: نرخ کارمزد برای انتقال وجه کارت به کارت تا مبلغ ۲ میلیون تومان برابر با ۱۰۰۰ تومان می‌باشد.
کارت به کارت از ۳ میلیون به بالا: همچنین نرخ کارمزد انتقال وجه کارت به کارت برای مبالغ بیش از ۳ میلیون تومان نیز ۱۲۸۰ تومان تعیین شده است.

نرخ کارمزد های پیامک بانکی ۱۴۰۲

همانند گذشته که در هر دوره یک مبلغ از حساب های بانکی به منظور هزینه آبونمان ارسال پیامک ها کسر میگردید. این مبلغ در ابلاغیه جدید با افزایش همراه بوده و در ازای ارسال پیامک تراکنش ها بصورت دوره ای مبلغ ۳۰ هزار تومان توسط بانک‌های عامل از حساب اشخاص کسر خواهد شد. لازم است بدانید برای هر پیامک اضافه ۱۰ تومان به این مبلغ افزوده خواهد شد.

کارمزد بانکی صدور کارت هدیه و پرداخت

کارمزد خدمات صدور انواع کارت های بانکی یا کارت های هدیه نیز طبق بخشنامه جدید شامل افزایش نرخ میباشد. مبلغ آن برای صادر کردن هر کارت بانکی یا هدیه مبلغ ۷۲۰۰ تومان میباشد. که باید این مبلغ در زمان درخواست به بانک مربوطه پرداخت شود.

نرخ کارمزد اعلام موجودی و گردش حساب ۱۴۰۲

دریافت موجودی از خود بانک‌ها به صورت حضوری نیز تعرفه دارد. مقدار آن ۱۴۴ تومان برای هر بار استعلام مانده حساب از حساب بانکی کسر میگردد. باید توجه داشته باشید در برنامه های بانکی و اپلیکیشن های مختلف پرداخت این نرخ متفاوت است.

کارمزد تراکنش های درگاه پرداخت

کارمزد درگاه پرداخت  شرکت های پرداخت یار در گذشته ۱ درصد مبلغ تراکنش تا سقفی مشخص و برای درگاه شرکت‌های PSP رایگان بود، که در حال حاضر به 0/002 درصد مبلغ تراکنش با کف 120 تومان و سقف 4000 توسط بانک مرکزی و کارمزد شرکت های پرداخت یار بصورت جداگانه مطابق روال قبل مرسوم می‌باشد. شما میتوانید منصفانه ترین کارمزد تراکنش ها را در درگاه پرداخت نوینو مشاهده نمایید.

بله طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی برخی سرویس ها مانند کارت به کارت، قبوض و اعلام گردش افزایش نرخ کارمزد داشته اند.

خیر بانک مرکزی بانک تا 30 درصد تخفیف کارمزد برای همه مشتریان و 40 درصد برای دسته های خاص مجاز دانسته است.